onsdag 20. januar 2010

Lydighetstrening

I kveld trente jeg og Tira på lydighet på parkeringsplassen utenfor der vi bor. To ting i fokus:
  • Lineføring
  • Innkalling med touch (håndtarget)

Vi startet med lineføringen. Først satte jeg ei skål med godbiter i bak oss. Vi gikk ifra den og belønnet noen ganger fra meg og noen ganger fra skåla. Varierte. Målet var at Tira skulle holde øyenkontakt med meg ei lita stund (vi tok ikke tid). Dette fungerte bra. Etterpå satte jeg skåla foran oss. Dette var en utfordring. Målet her var at Tira skulle ha full øyenkontakt forbi skåla. Vi måtte begynne helt på nytt. Måtte først vente på kontakt, gikk en meter og så belønning. Hver gang ho gjorde feil, gikk vi tilbake til start og ga signalordet "feil". Måtte sørge for at Tira klarte 80 % av alle forsøkene. Trakk det litt lengre etterhvert, og tilslutt gikk vi forbi skåla med full øyenkontakt. Dette var veldig bra. Men ho skal klare å passere skåla med full øyenkontakt hele tida. Dette er skikkelig terping!!!

Innkallingen gikk vi også litt tilbake til start. Greit å gjøre det noen ganger. Vi brukte skåla. Skåla sto ved siden av oss. Jeg satte ut hånda og Tira stupte på med touch (toucher nesa bort i håndflata mi). Dette fungerer veldig bra! Blir kanskje litt ivrig, så ho prøver seg på noen snarveier. Ikke være helt bort i hånda mi.... Det er "feil"... Belønninga her skjedde fra skåla. Vi tok også noen innkallinger der skåla sto i mellom meg og Tira. Da varierte jeg belønninga mellom å belønne med leke, godbit og skåla. Eneste som må terpes på her er at ho ikke skal få ta de snarveiene sine...

Hver treningsøkt varte ikke mer enn 3 minutter før vi tok noen minutter pause i buret. Totalt holdt vi på i 40 minutter. Ho holdt "koken" hele tida, så veldig fin utholdenhet i hodet også :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar