torsdag 23. april 2009

Apport

Denne uka har vi hatt mye fokus på apporten.

Tirsdag var vi på treningsgruppa til Din Beste Venn. Vi var i Sørmarka. Der gikk vi igjennom hele apporten, delt opp i tre øvelser. Disse øvelsene var:
  • Sitt og bli med apportbukken
  • Gripe/plukke opp apportbukken
  • Fart inn til fører
Alle øvelsene gikk kjempebra. Ble utført perfekt.

Onsdag var jeg og Tira med Nina og Maximus på Ekeberg. Da satte vi sammen alle øvelsene til en øvelse. Jeg giret opp Tira med apportbukken. Tira jaktet på den uten å få tak i den. Kastet den så langt jeg klarte og Tira satte etter. Utførte hele øvelsen perfekt :)
Etterpå hadde vi to økter med at jeg holdte igjen Tira, mens Nina tok med seg apportbukken 40-50 meter unna oss. Ho kastet den høyt opp. Jeg slapp Tira og ga signalordet "hente". Ho hadde kjempebra fart ut til apportbukken, men sprang til Nina for avlevering. Nina snudde ryggen til og ventet. Da Tira fant ut at der kom det ikke noe belønning, sprang ho til meg og fikk belønningen sin. Vi gjorde øvelsen en gang til, og da kom Tira tilbake til meg i stor fart. Perfekt utført.
Siste økten gjorde vi det samme, men nå kastet Nina apportbukken i skogen. Da møtte Tira lete etter den. Ho svirra rundt i skogen og halen gikk. Helt tydelig at dette var gøy :) Da ho fant bukken, plukket ho den opp og kom i 120 km/t til meg. Utrolig bra, og vannvittig morro :)

Belønningen i apporttrening er kun lek. Ikke noe godbiter, kun lek. For Tira er den beste belønningen tennisball og bli jaget. Jeg kaster tennisballen og jager henne etterpå. Litt slitsomt for eier, men Tira elsker det :)

Neste steg for oss blir å utfordre apport. Da må vi variere apportbukker. Skaffe oss nye, og trene masse med disse. Når ho fikser alle de ulike apportbukken, er det fugl som står for tur. Det er det vi trener mot, så det blir spennende. Vi har to ryper i frysern som må tines snart. Gleder meg :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar