lørdag 23. mai 2009

Apporttrening - Lørdag 23. mai

I dag var vi i Sørmarka. Tok med ei fersk rype og trente apportering.

Vi startet dagen med å gripe rypa. Presenterte rypa for Tira og ho skulle bite over den. I begynnelsen holdt jeg den foran ho, og ho bet over. Belønnet med "bra" og godbit. Ble litt mye armer og bein med klikker :) Det gikk greit nok, men ho var mest ivrig på å tygge på den. Måtte passe på å ikke belønne det, men heller avbryte. Interressen for rypa er veldig stor, så ikke noe problem med å avbryte når ho tygger.
Neste økt prøvde jeg å kaste rypa på bakken, rett foran oss. Det var ikke noe særlig stor suksess. Lukta mest på den og begynte å tygge igjen. Så denne øvelsen gikk vi fort bort fra. Var nok litt for tidlig for oss.
Neste økt gikk jeg inn i skogen mens Tira og Birgitte sto igjen. Birgitte ga Tira rypa og slapp henne. Tira bet over rypa med en gang og kom til meg i stor fart. Veldig bra :)

Etter en lengre pause gjorde vi akkurat det samme, men da gikk Birgitte inn i skogen. Jeg ga Tira rypa og ho sprang til Birgitte. Vel, ho sprang rett forbi. Så Birgitte tok en kort økt med avleveringstrening. Ned i sitt, få rypa og slipp på signal. Gikk bra. Så gjorde vi øvelsen en gang til, og resultatet ble mye bedre.
Neste økt gikk Birgitte inn i skogen igjen. Jeg holdt igjen Tira, men denne gangen la jeg rypa på bakken en til to meter ifra oss (mellom oss og Birgitte). Tira sprang fram, plukket opp rypa og sprang rett inn til Birgitte. Kjempebra :) og veldig fin framgang i dag.

I morgen skal vi også ut i skogen å trene litt apportering. Planen er:
  • Avlevering -Tira ned i sitt, få rypa i munnen og slipp på signal.
  • Fører legger rypa mellom hunden og fører. Veldig kort avstand. Hunden skal plukke opp rypa og levere.
  • Får vi framgang, kaster fører rypa noen meter ifra fører og hund. Hunden løper ut, plukker opp rypa og leverer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar