tirsdag 12. mai 2009

Apporttrening - tirsdag 12. mai

I kveld trente vi apportering i Sørmarka. Birgitte var fører og jeg hjelper.

Første økt gikk jeg ut med to apportbukker med fjær på. Tira og Birgitte sto ved startstreken og så på meg. Jeg gikk ca 25 meter ut i skogen og kastet apportbukkene. God spredning på bukkene. Gikk så tilbake til start. Birgitte gjorde prossedyren vår, dvs Tira ned i sitt og ta av koblet og halsbåndet. Ga så signalet "hente". Tira sprang ut i stor fart, søkte kjempebra og fant den første apportbukken. Kom inn, men slapp den noen meter fra start. Birgitte løp ut å hentet den, kastet den litt nærmere og Tira plukket den opp igjen. Slapp den igjen før mål. Birgitte tok Tira med inn til start og fikk tira ned i sitt med apporten i kjæften. Snudde så Tira, gjorde startprossedyren igjen og sendte ho ut igjen på nytt søk. Like stor fart som på den første og fant den kjapt. Plukket den opp og leverte til Birgitte i sitt. Perfekt :)

Så hadde vi en god pause med vann, kos og slapp av.

I andre økt brukte vi de to samme apportbukkene. Men denne gangen fikk ikke Tira se hvor jeg gikk ut. Jeg gikk like langt og kastet ut apportbukkene. Birgitte utførte startprossedyren og sendte Tira ut. Tira apporterte begge bukkene perfekt. HER SNAKKER VI FRAMGANG :) YOHOOOOO!!!!

Planen for lørdagen er å apportere rype. Har ei nydelig rype i fryser'n som skal få gjennomgå :) Ser virkelig fram til lørdagen!

Målet vårt er uten tvil å stille på apportprøve om kort tid. Vil se den hunden som slår Tira på. Selvtilliten er på topp :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar