onsdag 29. juli 2009

Apporttrening med rype

I dag prøvde vi oss på apportering igjen. Første gangen på over 2 uker. Hadde ikke store forventninger, men vi måtte komme i gang igjen.
Jeg begynte rett på. Ikke noe tull eller hokus pokus her. Vi trente på plena. Fikk Tira ned i sitt, og gikk litt ifra ho. Kastet rypa i fra meg så den landet ca 10 meter ifra Tira. Gikk tilbake til Tira, og ho sprang uten å ha fått signalet. Jeg fikk stoppet henne og gikk å hentet rypa selv. La den tilbake i posen og tok en kjedelig pause. Gjorde akkurat det samme en gang til, men denne gangen satt Tira. Jeg ga ho signalet, og ho sprang veldig fort bort til rypa. Plukket den opp, og kom like kjapt tilbake til meg. Avleverte i sitt. Vi gjorde akkurat det samme tre ganger, med pause i mellom hver gang. Alle øktene med samme resultat.
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal oppsummere treningsøkten... Perfekt er kanskje et bra ord ;)

Neste økt blir litt senere i kveld, eller i morgen. Vi fortsetter på plenen ettersom Tira er skadet i foten. Vi trekker det bare lengre. Få henne til å holde rypa i sitt lengre, gå fot med rypa i kjæften, osv. Bruke litt fantasi.
Jeg venter med å trene i skogen og vann til vi har vært hos dyrlegen for kontroll av kloa. Det er på fredag. Jeg er spent. Håper vi kan komme i gang med skikkelig trening igjen snart, hvis ikke går apportprøven 23 august til h... Men det viktigste er selvfølgelig at Tira blir 100 % frisk igjen! Det skal jo holdes apportprøver neste år også :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar