tirsdag 7. juli 2009

Rygging

Vi er godt i gang med å få rygginga på plass. Ho rygger bra ved siden av meg mens jeg rygger. Ho har en liten tendens til å skjære ut mot venstre, så vi kan ikke rygge langt ennå. Men det kommer seg.
Må alltid huske belønningsplassering! Belønne litt bak hunden, og klikket må komme mens ho rygger og er på riktig plass. Klikker jeg når ho stopper, har jeg gjort en generaltabbe...

Vi jobber også med å få til svingen. Jeg skal rygge sammen med Tira, så skal jeg ta en 90 grader sving og Tira skal følge på hele tida. Jeg startet med å bruke boka. Forlabbene skal være på boka hele tida. Tira står på plass. Jeg begynner å bevege meg rundt boka og Tira følger på ved hjelp av bakbeina. Som sagt forlabbene skal være helt rolig plantet på boka. Jeg bruker også litt omvendt lokking for å hjelpe Tira til å forstå at det er her ho skal stå. Her belønner jeg med klikk, godbit og leke.
Nå har jeg kommet så langt at jeg har tatt bort boka. Dette er super framskritt. Om ikke lenge skal jeg sette sammen disse to øvelsene, og få en perfekt 90 grader i rygginga mi :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar