torsdag 24. september 2009

Bukke

For ei stund siden begynte jeg å lære Tira å bukke, men det ble lagt på hylla. På mandag ble jeg inspirert av ei på kurset mitt som hadde lært hunden sin bukke. Så i går begynte vi på igjen. Brukte tre økter på tre minutter pr økt, da begynte Tira å tilby dette hver gang. Så da begynte jeg å legge på signalordet "bukke". I dag bukker Tira på signal :)

Slik gjør du det:
Jeg bruker klikker da. Først står du å venter til hunden begynner å tilby atferder. Så fort hunden viser tegn på knekk i forbeina (på vei ned for å bukke) og bakbeina strake, klikk og belønn. Her er belønningsplassering superviktig. Belønningen (godbiten) må komme mellom forbeina på hunden slik at hunden må ned for å hente godbiten. Neste gang vil hunden gjøre det samme for å få godbiten. Klikk og belønn det noen gang, så neste gang venter du litt før klikket kommer. Da vil hunden gå lengre ned får å sjekke om det var riktig, klikk og belønn. HUSK BELØNNINGSPLASSERING HVER GANG!!! Gjør dette noen gang, så vente med belønningen til hunden er helt ned i bakken med forparten og bakparten helt strak i været. Klikk og belønn. Når hunden gjør dette hver gang uten signal, kan du begynne å legge på signalord. Si "bukke" rett før ho går ned i stillingen, klikk og belønn. Gjør dette flere ganger. Skal ikke så mange økter til før hunden har forstått ordet. Når du har dette inn, test signalordet ditt. Si f.eks. "eple". Går hunden ned i bukke-stillingen, ikke belønn. Gå tilbake å trene noen gang med ordet "bukke", før du tester igjen.

Det er artig å trene triks :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar