torsdag 24. september 2009

Tur med feltsøk


I dag var jeg og Tira på tur i Østmarka. Vi gikk til Rundvann. Trene litt kondis på oss begge to før jakta :)
I tilegg til tur trente vi på feltsøk. Grunnen til det er for å trene opp mental styrke, slik at Tira kan søke etter fugl i lengre perioder før ho blir sliten i hodet. Feltsøk går ut på å finne en ting i et gitt området. Det jeg gjorde var å først binde Tira til et tre. Gikk så opp et felt. Først gikk jeg ytterkantene i en stor firkant. Så litt her og der inn i firkanten. Mens jeg gikk slapp jeg ned røykpakka mi, uten at Tira så det. Gikk tilbake til ho, slapp henne løs og ga signalordet "søk". Tira sprang rundt i feltet og søkte. Brukte nesen og hodet hele tida. Etter et par minutter fant ho den, og da var ho kjempefornøyd :) Dette søket går mest på overvær. Dvs ho går ikke med snuta i bakken, men lukter mer i lufta.
Feltsøk er en kjempefin aktivitet for hunden. Den får virkelig jobbet med hodet her. De fleste hundene elsker denne aktiviteten og det er ingen tvil om at Tira liker dette :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar