søndag 6. september 2009

Tur og roligtrening

I dag var været helt fantastisk, så jeg, Tira og Lita var på tur. Vi gikk rundt golfbanen på Vormsund, igjennom en skog til vi kom til kirka. Turen tok ca 1,5 timer.
Vi møtte et ekorn som begge hundene var veldig ivrige på. Heldigvis kom det seg oppe i et tre før de oppdaget det. Litt vanskelig å få kontakt med Lita akkurat da, men Tira kom på innkalling :)
Tira fikk løpe løs i skogen, så vi trente litt på innkalling og avstandskommando (sitt). Det gikk veldig bra. Selv om Tira var i 120 i skogen, kommer ho på innkalling og setter seg på kommando. Selv om ho er 60-70 meter unna meg. Lita fikk ikke mye trening, bortsett fra fysisk trening da. Ho gikk i sele, så jeg terpet ikke mye på å gå fint. Men uansett så får ho ikke lov til å trekke meg over ende. Jeg skal klare å holde henne med en finger. Ho blir litt ivrig, så når ho trekker stopper jeg opp. Ev tar en retningsforandring. Ho skjønner dette godt nå, men kommer det en annen hund, fugl, ekorn eller noe annet blir utfordring for stor for ho. Jeg er helt sikker på at ho blir en genial tur kamerat etter hvert.
Da vi kom tilbake var begge hundene slitne, så da trente vi på roligtrening. Dvs jeg bindte begge to til trampolinen i hagen. Gikk ifra dem et lite stykke. På Tira brukte jeg klikker når ho lå helt i ro og slappet av. Og kun når ho slappet av. Det er ikke bra nok at ho ligger og ser etter meg. Jeg skal tydelig se at ho slapper av. Dette er ho kjempedårlig til, men nå som ho var sliten gikk det overraskende bra. Fikk belønnet masse :) Lita har aldri opplevd klikker før, så ho fikk et bra og servert en godbit rolig. Lita er faktisk ganske mye flinkere enn Tira til dette...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar