mandag 26. oktober 2009

Jakt

På lørdag var jeg og Tira på jakt. Vi dro til Eidsvoll for å jakte storfugl. Dessverre så var orrhøna freda der...
Det tok 10 minutter før vi gikk på den første orrhøna. Vi gikk på en traktorvei. Tira var rett foran meg, og plutselig stivnet ho. Jeg laddet hagla, og fikk Tira til å smyge seg framover. Ho "lista" seg fram i ca 20 meter. Jeg gikk rett bak ho så rolig som jeg klarte. Så stoppet Tira i perfekt stand. Jeg var superklar og hjertet var i halsen. Jeg ga Tira signalet for å jage opp og ho stupte fram. Orrhøna fløy opp rett foran nesa på oss. Tira rett ned i sitt på signal fra meg. Jeg siktet på fuglen. Holdt den i siktet lenge før den var borte. Der var jeg 100 % sikker på å treffe, men dessverre var den fredet... Jeg hadde så sykt god tid takket være Tira. Dette var en fantastisk bra situasjon. Jeg fikk også hjelp i at Tira er mest vant til ryper. Orrhøna er større og Tira skvatt litt pga det. Men ho satte seg med en gang. Jeg er veldig fornøyd :) Resten av turen fikk vi to stand til. Like bra som den første, så nå begynner ting å sitte som det skal her :) Tira er veldig flink til å finne fugl, og det er helt fantastisk bra. Ho gjør virkelig nytte for seg i skogen. Ho er ekstremt gira. Løper hele tida, og dekker et stort området. Går ho lengre enn 60-70 meter får jeg ho inn igjen. Ingen hensikt i å være lengre unna ennå. Vet ikke hvor bra ho står i stand ennå. Om ho har tid til å vente på meg hvis ho er 200 meter unna.
På vei tilbake til bilen møtte vi på en hare. Den var spennende den. Tira la i vei. Bjeffet og hylte. Fulgte haren ca 100 meter, da hørte ho på meg. Jeg hadde med fløyta, så jeg blåste to gang og da kom ho. Det er faktisk imponerende. Ho hadde det jo dritkult med haren, men valgte å komme tilbake til meg. Ho fikk masse godbiter for å komme tilbake til meg da. Var litt ivrig på sporet av haren etterpå, men ble med meg da jeg gikk videre.
Vi fikk ikke skutt fugl denne turen, men jeg er sikker på at jeg ville ha fått to stk hvis det ikke hadde vært for fredinga. Men fikk tre veldig bra situasjoner. Tyder veldig bra til neste helg. Da blir det tur til Nord-Trøndelag. Da blir det fugl på oss!!! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar