lørdag 14. november 2009

Jakt

I dag var det jakt på Eidsvoll. Jakten startet i sludd og endte i regn. Ikke akkurat fantastisk vær, men det ble en fantastisk tur. Verken jeg eller Tira tar dette været så veldig tungt. Føret på veien var heller ikke det beste vi har opplevd, så Partner'n (bilen min da...) ble parkert i bunn av bakken der vi skulle jakte. Det var egentlig greit, for da fikk Tira litt oppvarming ved å gå opp bakken i bånd. Vi skulle jo "labbe" i en del snø.
Tira startet i 120 km/t og økte bare etterhvert. Var i toppform! Så ut som ho var i himmelen. Det var ho nok også... Fant ikke noe fugl den første timen. Tok da en kaffepause. Få opp motivasjonen (min iallefall...). Pausen ble ikke lang, for Tira var rimlig ivrig på å finne fugl. Jobbet hele tida kjempefint. Søkte og dekte hele området foran meg da jeg gikk. Plutselig fikk ho stand. Ikke langt unna meg, så jeg kom opp ved siden av ho ganske fort. Det var tett skog, veldig tett skog. Men uansett ladet jeg geværet og var klar. Fikk Tira fram på signal. Det fløy opp en fugl, men jeg aner ikke hva. Hørte vingeslagene, og er sikker på at det ikke var noe spurv. Det var nok ei orrhøne, men den forsvant i skogen før jeg rakk å se eller reagere på noen annen måte. Fikk Tira ned i sitt. Der satt ho i noen sekunder, før jeg sendte ho ut på nytt søk. Hadde et håp om å finne igjen fuglen. Jeg hadde ikke skutt, så den var nok ikke noe særlig skremt. Men borte var den. Uansett så var det en kjempebra situasjon for Tira. Ho fant fuglen, sto stand helt til jeg sa noe annet og ned i sitt. Belønning var å få søke etter den på nytt. Og det var helt tydelig en veldig bra belønning :)

Nå trenger Tira mer erfaring. Flere timer og kilometer i skogen. Ho kommer til å bli en glimrende fuglhund!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar