lørdag 5. desember 2009

Patruljetrening - fredag 4. des.

I går var jeg og Tira med Stine og Gina på trening. Vi trente patrulje igjen.
Vi la ut gjenstander langs med traktorveien i Sørmarka. Vi brukte tre gjenstander - et skjerf, en sekk og ei drikkeskål. Tira gikk først. Hadde på selen og et lengre bånd. Satte ho ned i sitt og ventet til ho var helt rolig. Ho var veldig gira, "snakket" masse. Det tok ikke lang tid før ho ble rolig. Kan få en del konflikter hvis hunden ikke lærer seg å være rolig og gire ned. Vi satte igang så fort ho var rolig. Tira var "på" med en gang. Jobbet kjempebra fra første sekund! Jeg går bak ho mens ho jobber med å finne gjenstandene på overvær. Holder ho igjen sånn at vi går i mitt tempo. Får Tira bestemme tempoet ville vi nok ha gått forbi alle gjenstandene iløpet av få sekunder :) Vi hadde en utfordring med vinden. Hadde motvind, men vi tok to gjenstander på vei oppover. Det var bra. Vi fant den siste gjenstanden på vei ned igjen. Når Tira slår ut (markerer) i skogen, slipper jeg ho. Så får ho løpe å hente eller vise meg hva ho fant hvis gjenstanden er for stor til å hentes.
Siste økten vår fant Tira alle gjenstandene på første forsøk. Markerte kjempebra og var veldig tydelig. Kjempeavslutning på økten vår!

Neste treningsøkt blir i morgen i Sætraveien hos Gry. Da skal vi legge ut flere gjenstander, lengre avstand mellom gjenstandene og jeg skal ikke vite hvor de er. Det blir en stor utfordring for meg og Tira. Jeg må bli flinkere til å lese hunden når ho går og markerer. Så fokus på denne økten er for meg å lese hunden. Tira er kjempeflink, nå er det bare jeg som henger etter.
Etter treningen vår gikk vi en tur i skogen sammen med Stine, Gina og Tutta. Tira lekte kjempefint med Tutta (Fransk Bulldog)! Det er helt utrolig. Tira liker jo ikke å leke med andre hunder. Og første gangen ho møtte Tutta var Tira redd ho... Artig :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar