søndag 24. mai 2009

Apporttrening - Søndag 24. mai

Vi står på når det gjelder apporttreningen. I dag var vi nok en gang i Sørmarka får å trene apport.

Første økt brukte vi to apportbukker med fjær på. Jeg og Tira gikk en tur, mens Birgitte gikk ut i skogen med apportbukkene. Så kom jeg og Tira tilbake. Fikk henne ned i sitt ved startstreken og tok av ho halsbåndet. Ga signalordet "hente", og Tira fløy ut i stor fart. Søkte kjempebra og fant den første apportbukken kjapt. Kom veldig fort inn til meg med den og avleverte greit nok. Jeg måtte gi signalet for sitt da. Så gjorde jeg startprossedyren igjen, og sendte Tira ut på et nytt søk. Nå brukte ho litt lengre tid, men jobbet veldig bra. Så ut som ho begynner å forstå at ho må søke i motvind. Søkte først igjennom høyresida, før ho kom tilbake til start og søkte så nedover på venstreside. Veldig fornøyd med den systematiske søket hennes. Fant apportbukken og kom kjapt inn til meg. Veldig bra første økt. 98 % :)

Andre økt skulle vi bruke med rype. Målet vårt var at Tira skulle gripe den og holde et sekund. Måtte prøve oss fram litt til å begynne med. Først ned i sitt og så få rypa. Ho bet over den, men er litt for ivrig til å tygge. Så da giret jeg ho opp med å løpe litt inn i skogen. Slapp så rypa på bakken, og da greip ho rundt den. Her måtte jeg være kjapp med belønningen. Fungerte bra. Så holdt Birgitte igjen Tira, mens jeg gikk inn i skogen. Ca 20 meter ifra. Birgitte la rypa på bakken og Tira plukket den opp og kom kjapt inn til meg. Dette er veldig bra :)

Tredje økt prøvde vi oss med en apportering på 5 meter. Kastet rypa og sendte Tira ut. Dette var litt for tidlig. Tira greip ikke rypa. Så da gikk vi tilbake. Birgitte kjørte noen gripeøkter før ho kastet rypa et par meter ifra seg. Tira sprang bort til rypa, plukket den opp og kom til Birgitte med den. Framgang :)

Ikke noe problem å belønne Tira med lek. Ho er kjempeglad i tennisballene sine, så det blir mye lek mellom apportøktene våre.
Vi er inne på noe riktig her. Vi får framgang for hver dag vi trener, så vi må nok fortsette i dette sporet. Målet er apportprøve i slutten av august :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar