torsdag 7. mai 2009

Apporttrening Onsdag 6. mai

Onsdag var vi i Maridalen på apporttrening. Jeg, Birgitte og Tira tok med apportbukker, godbiter og leker.
Økten startet med å plukke opp og gripe apportbukken. Korte økter med mye lek. Kjempebra treningsøkt. Alt fungerte veldig bra, og Tira storkoste seg :)
Etter en lengre pause tok Birgitte med seg tøyapporten vår og gikk inn i skogen. Ganske langt unna oss, men synlig. Kastet den høyt og langt. Jeg slapp Tira og ga signalet "hente". Tira hadde veldig storfart ut til apporten og søkte veldig bra. Men da ho skulle avlevere, sprang ho bort til Birgitte. Birgitte sto med ryggen, og etter en liten stund kom Tira til meg. Da ble det superbelønning. Vi gjorde den samme øvelsen en gang til. Da ropte jeg "bra" da Tira plukket opp apporten. Da kom ho kjapt bort til meg, og leverte ned i sitt. Veldig bra apport :)
Vi gjorde også den samme øvelsen med treapporten. Ble egentlig samme resultat, der Tira var veldig ivrig på å levere til Birgitte.
Så den store utfordringen her var at Birgitte sto i skogen. Det er snakk om læring. Tira må lære at ho skal levere til den personen som gir signalet "hente".

Lørdag og søndag skal vi på apportkurs i Enebakk. Da blir det masse trening på apport med vanlig dummies, vannapport og rype.
Søndag får vi muligheten til å ta apportbevis.
Dette blir en kanonbra helg, for hund og eiere :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar