torsdag 12. november 2009

Apport med løsbitt

I ettermiddag var jeg og Tira på trening i Østmarka. Planen var å trene apport av løsbitt. Løsbitt er en skummgummipinne som brukes når vi trener rundering. Jeg startet med enkel apportering av den på stua. Trente på avlevering, gripe (holde) og plukke opp med klikker inne på stua.

Nå tenkte jeg at det var på tide å generalisere øvelsen. Så vi gikk et stykke inn i skogen. Jeg gikk opp et felt og slapp løsbittet på et tilfeldig sted i feltet. Tira satt da i sitt og bli. Jeg gikk så tilbake til ho og sendte ho ut får å hente. Ho leta veldig lenge etter den. Jeg hadde ikke presentert løsbittet for ho, så ho viste ikke hva ho skulle finne. Halen gikk hele tida mens ho søkte. Syntes helt tydelig at dette var kult. Etter ei stund fant ho den, plukket den opp og kom inn til meg i stor fart. Leverte i sitt og slapp på signal.
Andre økt tok vi i samme feltet. Da leta ho veldig lenge, men fant den ikke. Jeg tok ho inn igjen på innkalling. Ned i sitt og bli, så hentet jeg den selv. Det var helt tydelig ikke så populært. Jeg gikk så ut igjen og slapp den på nytt. Sendte ho ut, og nå fant ho den mye kjappere. Leverte perfekt til meg i stor fart.
Så gikk vi videre. Stoppet lengre inn i skogen og tok to økter til. Fant løsbittet veldig fort denne gangen.

Apporten sitter som støpt. Leverer perfekt til meg hver gang. Eneste jeg må ha mer fokus på nå, er at ho ikke skal tygge på løsbittet. Dette er også veldig viktig i apport av fugl. Løsbittet er litt fristende å tygge på, men ho tygger ikke mye. Blir ikke så vanskelig å fjerne det, tror jeg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar