tirsdag 24. november 2009

Patrulje

På søndag trente vi på patrulje. Jeg og Tira var med Gry og Stella, Aage og Indy og Stine og Gina. Dette hadde jeg og Tira aldri gjort før, så vi startet helt fra begynnelsen. Det var utrolig artig og lærte masse!
Patrulje går ut på å finne gjennstander i skogen. Hunden skal fange lukten på overvær. Når hunden markerer, skal hunden slippes løs og løpe ut i skogen får å hente gjennstanden.
Første runde var jeg med Aage og Indy for å se hva dette var. Vi gikk på en sti med Indy i bånd. Vi fant 2 av 6 gjennstander på en halvtimes tur. Ifølge Aage var han litt rusten, så derfor ikke flere funn. Men det var artig å se hvor tydelig Indy var når han fikk teften av gjennstanden.
Da det var Tira sin tur, startet vi som sagt helt fra begynnelsen. Aage la noen godbiter i ei magetaske og kastet den ut i skogen. Tira fikk se på hele tida. Vi gikk litt tilbake og begynte å gå. Ho markerte fint og jeg ble med ho ut i skogen, hele tida i kobbel. Vi fant taska og gjorde den spennende. Jeg åpnet lommen med godbitene rolig. Tira var veldig spent :) Så fant ho godbitene og var kjempeglad :))) Neste gang kastet Aage tasken i skogen uten godbit. Tira markerte fint og denne gangen slapp jeg henne. Ho sprang ut og fant taska fort. Jeg sprang etter og belønnet. Neste økt skulle ho apportere, men det ville ho ikke. Hadde jo fått masse belønning der ute, så vi måtte ta et par økter med apportering på stien først. Da fikset ho det kjempefint neste gang ho ble sendt ut i skogen. Så fikk ho seg en god pause mens Indy trente på det samme som Tira. Dette får å få opp intensiteten på Indy igjen.
Neste økt for Tira gikk vi litt tilbake igjen. Repiterte litt. Dette gikk bra. Så siste søket hennes gikk Aage et stykke ned i stien. Tira ble veldig gira så ho fikk ikke se han gikk. Da vi gikk ned over jobbet Tira veldig bra. Ho markerte en plass uten at den teite føreren, som er undertegnende, fikk med seg det. Jeg gikk selvfølgelig videre... Men ikke mange meter før ho var enda tydligere i markeringen. Så tydelig at til og med jeg så det :) Jeg slapp Tira, og ho fant taska veldig kjapt i skogen. Kom og leverte den til meg og fikk masse belønning!

Neste steg for meg og Tira er å gå over til to gjennstand. Øke kriteriet, men ikke for fort. Heller ikke for sakte, for da kan det bli kjedelig. Det er også en kjempebelønning å få gå videre etter en ny gjennstand når ho har funnet den første.

Dette var en veldig artig øvelse. Og så er det en aktivitet som vi kan gjøre alene. Bare gå langs en sti uten hund og kaste ut gjennstander. Derretter ta med hunden og gå langs stien. Dette er også kjempefint å drive på med om vinteren, da det blir litt værre å drive på med spor. La hunden løpe i dypsnø, og eieren kan bare dasse på stien :)) Hunden blir også veldig sliten av det. Sliten hund er en glad hund :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar