lørdag 21. november 2009

Rundering

I dag var jeg og Tira med Stine og Gina på trening i Sørmarka. Vi trente på rundering.
Rundering er en søksøvelse som går ut på at hunden skal finne menneske som ligger skjult i terrenget. I rundering må hunden bruke luktesansen både på spor og overvær for å finne eventuelle mennesker (figuranter). Når hunden finner et menneske (figurant) skal den halse eller via bringkobbel fortelle sin hundefører at den har funnet en person. Eventuelle gjenstander eller effekter skal varsles på samme måte, og eventuelt apporteres om hundefører ber om det.
Dette er en kjempeartig aktivitet. Det er viktig at hunden kan apportering før vi begynner å søke etter mennesker. Tira kan apportering, så vi begynte på søket. Først tok vi noen enkle søk-apporter. Stine satte seg på veien med et løsbitt (apportbukk av skumgummi). Tira løp og hentet den uten problemer. Når ho kommer med løsbittet er det et tegn på at ho har funnet noen. Etterhvert skal det brukes bringkobbel. Etter noen økter gikk Stine inn i skogen. Tira gjorde dette også veldig bra. Hadde kjempestor fart! Så begynte Stine å bevege seg oppover i skogen, og jeg sendte ut Tira igjen. Ho hadde veldig stor fart og fant Stine fort. Tira måtte tenke seg om noen gang da ho fikk løsbittet av Stine. Var litt usikker på om ho skulle til meg eller være hos Stine. Noen ganger måtte jeg rope på henne, men stort sett valgte ho å komme inn til meg.
Siste økten skulle Tira i tilegg til å levere løsbittet til meg, hvis meg hva ho hadde funnet. Jeg skulle følge etter ho etter avlevering av løsbitt. Jeg fulgte på og Tira viste meg Stine :) Da fikk ho masse belønning der ute i skogen.
Kjempeartig aktivitet. Krever ikke mye fysisk aktivitet av hundefører, men mye av hunden. Både hodetrening og kondis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar