fredag 20. november 2009

Lydighet

I går var jeg og Tira på Rosenholm. Vi trente lydighet. Øvelsene var gå fot (uten kobbel), stå og tannvisning. Tira skal på utstilling søndag 29. november, så vi må forbrede oss litt.

Øvelsen fot går ut på at Tira skal gå ved siden av meg på venstreside uten kobbel. Skuldra hennes skal være ved mitt venstrekne. Når jeg stopper skal ho sette seg. Denne øvelsen kjedes. Det vil si vi deler den opp. Delmomentene blir da sitt ved holdt, gå fot rett fram og vendinger. Sitt ved holdt skal Tira sette seg rett. Dvs ingen skeive sitter. Da må vi terpe på utgangsstillingen. Når vi går skal Tira hele tida se meg i øynene. Da kan vi ikke gå langt, belønne ofte og riktig. Tira har tendensen til å gå litt for langt bak. Da må vi belønne framover. Enten hive leka framover eller få henne til å løpe etter godbiten framover. Ho skal også trave. Så det er mye å tenke på når en skal terpe på dette. Får å få gode vendinger må Tira ha god bakpartskontroll. Da trener vi på rygging og at ho skal følge venstrefoten min uansett. Går jeg bakover og svinger skal ho følge etter. Sitter ho i utgangsstilling og jeg flytter meg 90 grader, skal ho følge etter. Dette shaper jeg inn, men her er ho flink. Vi har dette nesten perfekt. Litt terping mangler :)
Da vi skulle trene på stå, kan ho dette brukbart. Brukbart er ikke bra nok :) Når ho står henger halen ned og ho ser ikke glad ut. Så jeg har begynt å trene inn hopp-stå. Dvs at ho skal hoppe opp med frambeina og ned i stå. Ikke flytte på beina når ho lander. På denne måten blir ståen aktiv og artigere for hunden. Det lille hoppet shapet jeg inn. Tok det veldig fort, egentlig. Noen få økter bare. Belønninga er også aktiv. Jakte på godbiten og leke. Vi har ikke kommet til hopp-stå under mars. Stå under marsj er ikke kjempebra. Tira tar alltid et steg eller to, før ho stopper. Flink i stå og bli da... Jeg skal også trene inn sitt til stå og dekk til stå. Men først skal ståen bli perfekt.
Da vi trente på tannvisning var det bare meg der. Men ho viker litt for meg også. Tok et par økter med omvendtlokking og det gikk greit. Sluttet så med det, og gjorde noen økter uten. Vek litt i begynnelsen, så da tenkte jeg shaping. Jeg satte meg på huk og tok armen fram - klikk. Etter noen økter tok jeg på leppa - klikk. Noen økter med dette. Så løftet jeg leppa - klikk. Tok noen økter med dette, og etterhvert økte tiden hvor lenge jeg holdt leppa oppe. Da syns ho det var greit, og vek ikke unna. Vi tok veldig korte økter med klikkeren før vi gikk over til lek. Virket som Tira syns det var artig å vise tennene :) Nå er det å få flere "ukjente" til å gjøre akkurat det samme. Dette blir ikke noe problem :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar