lørdag 8. august 2009

Sportrening i Sørmarka

I går var Aage, Indy (Schäfer), Tira og jeg på sportrening i Sørmarka.
På vei inn dit fikk jeg melding fra Aage om at han hadde rotet seg bort og vi måtte finne han. Da vi kom fram fant vi bilen hans. Vi gikk langs med bilen og Tira fant et spor. Vi kneppet på langlinen og fulgte sporet vi fant. Tira gikk kjempefint med nesa ned i bakken nesten hele tida. Mistet ikke sporet en eneste gang. Etter et lite stykke fant vi Aage. Tira ble superoverrasket og skjønte ikke helt hva som lå der. Sto bare å så på han, men da han snakket begynte halen å gå. Da kjente ho han igjen og ble kjempeglad :)
Etterpå gikk jeg ut et spor til Indy og Aage to spor for Tira. Indy er veldig flink, så sporet hans ble veldig langt. Sikker på at jeg gikk en halv time... I sporet la jeg igjen 5 gjennstander, og avsluttet med en snusboks. Dvs Indy måtte finne fram for jeg husket ikke sporet veldig godt..
Så hadde vi en god pause mens vi ventet på at sporet skulle legge seg. Vi startet etter en time med Tira sitt første spor. Dette var i utgangspunketet et veldig vanskelig spor med trær og kvister som var felt. Aage var litt usikker på om ho ville takle det, men vi må prøve. Må utfordre hunden for å komme seg videre. Vi startet med å finne sporet. Det gikk greit. Ned i sitt og kneppet på langlina. Tira var veldig gira. Vi gikk hele sporet veldig bra. Mistet sporet en gang og hoppet over første gjennstand. Fant siste gjennstanden da. Begge var overrasket over hvor flink ho var. Grunnen til at ho hoppet over første gjennstanden var at sporet faktisk var for enkelt, sa Aage :) Tira trenger større utfordringer. ARTIG!!! Vi må også forandre på starten, for ho blir så gira at ho ødlegger for hele sporet allerede i starten. Vi må roe ned før vi går.
Etterpå gikk Aage og Indy sporet sitt. Da hadde sporet hans ligget i 2 timer. Indy er bare rå flink. Han bommet på første og siste gjennstanden. Men på den siste var han veldig nære så jeg fant snusboksen selv :) Kjempeartig å se hvordan Indy og Aage jobber. Bra team! Når Indy mister sporet jobber han seg veldig bra inn igjen. Når han finner gjennstander markerer han ved å sette seg. Indy har ikke gått lange spor i år, så han ble veldig sliten. Det var derfor han bommet på siste gjennstanden.
Da vi kom ned igjen skulle vi gå Tira sitt siste spor. Da hadde sporet ligget nesten 3 timer... Spennende. Vi har aldri før ventet så lenge med å gå et spor før, så dette skulle bli en utfordring. Vi forandret starten. Jeg fikk Tira i utgangsstilling. Kneppet på langlina, og roet ned. Satte ho rolig på sporet og slapp lina rolig ut. Holdt litt igjen hele veien til ho fikk nok line. Tira var mye mer konsentrert. Gikk kjempefint, og jobbet utrolig bra. Bommet på sporet en gang, men fant tilbake selv. Ho har litt lett for å spørre meg om hjelp, så jeg må få henne til å bli litt mer selvstendig. Fikk flere utfordringer også. Ho måtte faktisk på do. Ho dreit i sporet! Men da ho ble ferdig, fortsatte ho som før. Langlina satte seg også fast i en busk. Da var det ned i sitt, jeg ordnet lina og vi fortsatte som før. Ho fant begge gjennstandene, men sporet burde faktisk vært mye lengre. Kjempebra økt!

Så det vi må gjøre i sportreningen framover er å gå lange spor. Mellom 500-1000 meter kanskje. Ha med flere svinger og la sporet ligge minst 2 timer. Når sporet ligger lengre vil også lukten legge seg mer i bakken og hunden vil automatisk få snuta ned. Ho vil også bli mer konsentrert og rolig for ho må jobbe hardere.
Gleder meg til neste treningsøkt :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar