mandag 17. august 2009

Tira og Lita


I helga har jeg, Tira og Lita trent lydighet.
Lita er Petit Basset Grifon Vendeen. Hennes problem er å gå fint i band, så det var det vi skulle konsentrere oss om. Jeg valgte ut en plass med veldig få forstyrrelser, så vi dro til parkeringsplassen utenfor Vormsund Kirke. Der skulle det vel være dødt nok :) Vi begynte å gå, og Lita trakk i bandet med en gang. Jeg prøvde meg med godbiter, men de var ikke populære i det hele tatt. Hadde kjøpt minipølser til og med, men nei da... Så når Lita trakk i bandet, stoppet jeg opp. Sto og ventet til bandet var slakt, så gikk vi noen skritt til. Lita begynte å trekke og jeg stoppet. Var superkonsekvent hele veien. Belønningen her er å få gå videre. Lita vil så absolutt framover, og det får ho lov hvis bandet er slakt. Kjørte korte økter på 3 minutter i starten. Og vi gikk ikke langt på den tiden. Kun noen få meter. Så var det inn i bilen for pause og vente til Tira hadde fått sin trening. Utover økten begynte Lita å forstå litt mer hva poenget var. Vi begynte å gå fortere og kom oss lengre. Jeg strakk tiden til 5 minutter pr økt. Brukbar framgang første dag. Neste dag begynte vi på akkurat det samme. Framgangen kom mye fortere og før vi ga oss gikk vi oss en skikkelig tur rundt gravstøttene på kirkegården. Det var ikke mange stopper vi hadde da, men ho så noen fugler som ho på død og liv skulle hilse på. Ellers veldig bra. Er sikker på at Lita kommer til å gå som ei dronning i bandet sitt om ikke alt for lenge. Må bare være konsekvent hele veien!!!

I pausene til Lita fikk Tira sin trening. Det Tira trente på var avstandskommando og kjeding. Avstandskommandoen gikk ut på at jeg kastet en tennisball og så stoppe henne når ho har løpt et stykke etter ballen. Varierte mellom sitt på avstand og innkalling. Hvis Tira er for nære ballen, klarte jeg ikke å stoppe henne første dagen. Måtte kalle ho inn eller få ho i sitt når ho var ca halveis. Siste dagen fikk jeg stoppa ho kun noen få meter ifra ballen :) Og da var ho rundt 50-60 meter ifra meg. Veldig bra! Belønningen er da å få hente ballen, jeg løper med godbit, kaster godbit, leke med meg osv. Variasjon!
Kjedingen gikk ut på innkalling over godbitskål, jeg tar tak i halsbåndet og Tira ned i sitt. Koblet på. Så å få godbitene i skåla eller belønning fra meg (godbit eller lek) når hele kjeden er ferdig. Variasjon her også. Neste kjeding var å gå fot forbi og rundt godbitskåla, sitt med bli et stykke ifra, kommanderes i dekk og tilbake i sitt fra avstand. Belønnes fra skåla etter hele kjeden er ferdig. I den siste kjeden satte jeg skåla vedsiden av bilen. Gikk ut på plassen med Tira i fot (gå fint uten kobbel), tok alle vendingene og sitt under marsj. Belønningen var at Tira får lov å løpe bort til skåla for å få belønningen sin. Her prøver jeg å få Tira til å jobbe uten å være opptatt av skåla. Få skåla ut av hodet, jobbe sammen med meg. Når ho ikke er opptatt av skåla, kan ho få ta av den. Etter at kjeden er ferdig selvfølgelig. Klarer ikke Tira å få skåla ut av hodet, jobber vi til ho er 100 % opptatt i økten og av meg. Dette gikk veldig bra :)

Da vi kom hjem etter disse øktene, var det to hunder som var veldig slitne. Ble ikke mye leking de første timene nei :) Hunder som er slitne er lykkelige hunder :)

Neste økt blir nærmere helga. Da fortsetter vi det samme, i tilegg tar vi en runde med spor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar