tirsdag 16. juni 2009

Apporttrening med rype

I dag hadde vi ei treningsøkt med rype. Ikke noe strømpebukse eller noe. Kun rype. Treningsplassen var på plena utenfor huset på Lundamo.

Vi hadde en tung start. Tira var veldig ivrig på å tygge på den. Prøvde noen ganger med å gire henne opp og så gi henne rypa. Feil taktik. Prøvde også å belønne før ho begynte å tygge, men det ble stress både for meg og hund. Så vi tok en pause. Tenkte oss godt om, og så kom jeg på noe lurt (for en gangs skyld...). Omvendt lokking!!!
Jeg fikk Tira ned i sitt. Hadde venstre hånd full av godbiter og presenterte rypa til Tira med høyre hånd (selvfølgelig...). Tira greip om den og begynte å tygge. Da lukket jeg hånden med godbitene, og hva skjedde?? Tira sluttet å tygge! Da åpnet jeg hånden igjen, og Tira satt helt rolig med rypa i kjæften. Vi gjorde dette tre ganger. Alle med stor suksess. Tira sluttet helt å tygge. Siste gangen vår satt ho med rypa i kjæften i hele 10 sekunder :) Vet dere egentlig hvor lenge 10 sekunder kan være??
Jeg fikk til og med tida til å ta et fint bilde :)


I dag er jeg veldig fornøyd med Tira og min egen innsats. Klapp på skuldra til meg selv :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar