lørdag 13. juni 2009

Apporttrening på Støren

I dag var vi i marka på Støren. Vi trente apportering med rype i strømpebukse og apportbukker med ferske fjær.
Vi startet dagen med bukkene. Trente først på gripe, plukke opp og avlevering. Tenkte det var smart ettersom det var ferske fjær på. Dette gikk veldig bra, så jeg plasserte Tira i bilen. Gikk ut med apportbukkene. Da jeg hentet Tira var ho super gira. Har ikke sett ho så gira siden vi var i Sverige på jakttrening for et år siden. Utrolig artig å se en så glad hund :)
Vi gikk til start og jeg sendte ho ut. Ho hadde et vannvittig tempo!!! Aldri trodd det gikk an å løpe så fort og jobbe samtidig. Ho fant første bukken på rekkord tid. Brukte vinden, så det ser ut som ho begynner å lære hvordan ho skal søke også. Plukket opp bukken og kom til meg med den. Men avleveringen var ikke bra, så vi tok en kjapp økt med avlevering før jeg sendte ho ut igjen. Like stor fart, og fant denne bukken med en gang. Kom til meg å leverte perfekt.

Da ble det en pause til. Inn i buret.

Etter pausen trente vi på gripe, plukke opp og avlevering med rypa. Dette gikk så bra at jeg gikk ut med rypa med en gang, mens Tira satt i bilen. Tok også med en apportbukk som jeg tenkte jeg skulle bruke som belønning. Rypa la jeg ca 20 meter unna meg, og apportbukken ca 40 meter unna. Da jeg hentet Tira, var ho like ivrig. Vi gikk til start og sendte ho ut. Fant rypa med en gang, kom til meg og avleverte perfekt. Da hadde jeg store problemer med å holde tilbake tårene :)
Sendte ho så ut igjen etter apportbukken. Hentet den til meg og avleverte i sitt. Jeg mener jeg traff perfekt med belønningen der.


Neste gang vi trener skal vi ta med ei helt fersk rype. Ikke noe strømpebukse eller noe. Dette blir kongebra!


En stor hyllest til verdens beste hund.
Jeg er så utrolig glad i det dyret. Ho jobber og sliter. Glad hele tida. Jeg trodde ikke det var mulig å bli så glad i et dyr før jeg fikk Tira. Min beste venn :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar