torsdag 16. juli 2009

Gå sidelengs

Nå når vi er skadet (mer skadet enn før...) må vi aktivisere oss uten lange turer. Så nå skal jeg shape inn å gå sidelengs.
Da står jeg med hunden foran meg. Venter til å begynner å flytte på noen labber. Klikker og belønner for minst bevegelse. Tira begynte å trippe, og det klikket jeg for. Etter noen økter, ventet jeg med klikket. Da begynte ho å rygge. Det klikket jeg ikke for. Da bevegde ho seg litt sidelengs. Det klikket jeg for, og ga belønningen ved siden av hunden. Belønningsplassering er alltid viktig. Etter noen økter ventet jeg enda litt mer, og da gikk ho noen skritt lengre. Må alltid huske å klikke mens ho går, og ikke når ho stopper.

Første økten vi hadde varte i et minutt. Fikk klikket ganske mange ganger faktisk. Så hadde jeg en pause, før vi tok en økt på to minutter. Allerede etter andre økten gikk Tira sidelengs. Tredje økta varte i 2,5 minutter, og vi kom litt lengre.
Skal kjøre noen økter i dag også. Regner med å legge på signalord iløpet av noen dager.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar