søndag 5. juli 2009

Jakttrening hos Pelle Agorelius


Forrige helg var jeg og Tira på jakttrening i Sverige hos Pelle Agorelius. Det var utrolig artig, selv om været var vel bra... Oppunder 30 varmegrader var i det meste laget, både for menneske og hund.

På lørdag startet vi kl 0730. Vi dro til Pelle sin gård. Der trente vi litt lydighet, slik at Pelle vist hvor høyt nivået var. Etter det kjørte han en situasjon med Tira. Satte ut Fasan, og sendte ho ut på jakt. Ho hadde på langline hele tida da, så Pelle fulgte etter. Det gikk greit. Fant fuglen fort, men hadde ikke ro i oppflukt. Neste gang fikk jeg føre Tira. Det gikk mye bedre. Tira trakk ikke i båndet etter fuglen. Satte seg ikke, men trakk heller ikke. Så etter det fikk jeg føre Tira hver gang. Det var kjempeartig!!! Lørdagen hadde vi mange situasjoner, og fikk trent skikkelig. Resultatet på lørdagen var jeg rimlig godt fornøyd med. Målet mitt var jo at Tira ikke skulle trekke i båndet etter fuglen. Ho hadde en støkk i begynnelsen av dagen, men det var bare bra. Ho lærer av sine feil også.

På søndagen startet vi like tidlig. Da dro vi et stykke inn i skogen. Pelle satte ut flere Fasaner ut på et jordet. Så fikk jeg beskjed om å ta med meg Tira på jakt. Det var varmt denne dagen også, så vi måtte ha med en sekk med vann. Vi jaktet en halv time, og måtte ha to drikkepauser. Sikker på at det gikk med 2 liter vann... Denne halv timen gikk bra. Fant fuglene, jagde opp på signal fra meg og trakk ikke i båndet. Satte seg først ei stund etterpå, og det er ikke bra nok. Da jeg mente det var nok, tok jeg Tira inn til meg og vi begynte å gå inn mot Pelle. Tira gikk ganske rolig 5 meter foran meg. Plutselig fikk den dødsbrae standen. Stivnet helt med ene forlabben opp. Jeg gikk rolig bort til ho, og ga signalet "ja" for å reise fuglen. Tira hoppet inn i busken, og fuglen fløy. Jeg sa "sitt" og Tira smalt baken i bakken :o) PERFEKT!!! Tror dere jeg var fornøyd da??? Går ikke an å få mer perfekt avslutning på økten.
Etter det tok vi lunsj. Helt fersk is, laget på ferske bær. Beste isen jeg har smakt, og jeg har smakt den på Petersplassen i Roma!
Så dro vi på et jorde ved gården til Pelle. Da sendte han oss ut for å finne Fasaner som har blitt vill. Jeg og Tira begynte å gå i motvind. Tira fant to stk. Hadde perfekt stand, jagde opp på signal fra meg og ned i sitt. Jeg har i dag en hund som har ro i oppflukt!!! :) (iallefall på lavlandsfugl...)
Jeg er forbredt på at det blir noe helt annet å komme inn i skogen eller på fjellet, men regner med at Tira kobler det mye kjappere nå. Pelle mente at i høst skal jeg gå med Tira løs, også i fuglsituasjoner. Han mener at ho har kommet så langt. Tira skal ikke gå lengre enn 50 meter unna meg i begynnelsen, og skal alltid være under kommando. Blir litt mas på hunden, men det får vi bare takle.
Jeg legger ut en video der Pelle styrer Tira. Dette er den første turen hennes, så ho er ikke helt klar over hva ho skal gjøre. Artig å se likevel.

KAN IKKE VENTE TIL HØSTEN NÅ :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar