onsdag 15. juli 2009

Skade...

På torsdagskveld skadet Tira seg. Ho kom inn etter en liten tur ut og blødde fra foten. Jeg skyllet foten og fikk stoppet blødningen ganske kjapt. Så først ut som det var fra poten, men det viste seg ganske kjapt at det var kloa. Det var en skikkelig sprekk i kloa. Jeg klemte på den og rørte på den uten at Tira reagerte. Ingen tegn på smerte, så jeg slo meg til ro med at dette går over.

Fredagen gikk uten at ho haltet eller viste tegn til smerter. Jeg droppet lengre turer i tilfelle det var noe mer. Kan jo aldri vite... Så på kvelden begynte ho å vise tegn til halting. Bare litt, nesten ikke synlig for det blåe øyet. Da bestemte jeg meg for å dra til dyrlege. Bestilte time og fikk beskjed om å komme inn på mandagen.

Da vi møtte dyrlegen, var Tira selvfølgelig skeptisk. Har vært litt sånn i det siste mot dyrleger. Dyrlegen fikk noen godbiter av meg, men Tira ville ikke ha noen av henne. Har vel noe å jobbe med her da... :) Så jeg løftet ho på benken, og holdt henne fast. Ho kjempet ikke noe særlig i mot meg, men likte det ikke. Først sa dyrlegen at det så bra ut, men så barberte ho rundt kloa. Det viste seg at sprekken hadde gått inn under huden. Tira måtte opereres... Ho fikk sprøyta og jeg var hos henne til ho sovnet. Da møtte jeg gå... 2 timer venting på gullet.

Da jeg hentet Tira, slapp dyrlegen henne ut av buret. Tira sjanglet mot meg med stor logring. Ho så skikkelig dritings ut :) Operasjonen hadde gått veldig bra. De hadde fjernet klokapselen og spylt rent. Noe av klobeinet var også knukket av, så kun den innerste delen av klobeinet står igjen. Jeg vet ikke om klo vil bli som før, men skal på etterkontroll på torsdag. Regner med å få svar da. Nå skal Tira gå på antibiotika i 7 dager og smertestillende i 5 dager. Må bruke skjerm rundt halsen hvis ho sleiker på såret, og sokk ute.

Første dagen hjemme gikk veldig greit. Tira sov nesten hele tida. Men så kom natten... Rusen hadde gått ut av kroppen og smertene kom. Tira hadde det kjempevondt. Peip og gråt hele tida. Sovnet langt ut på natta av utmattelse... Stakkars :( Jeg fikk ikke lov til å gi henne noe av de smertestillende som jeg hadde fått med av dyrlegen før dagen etter. Vi sto opp tidlig og tok en tablett med smertestillende. Den hjalp nesten med en gang.

Så i ettermiddag har vi fjernet bandasjen. Så bra ut, hvis jeg (som utdannet innenfor økonomi og markedsføring) får si det selv :)

Det kommer en oppdatering i morgen, etter vi har vært på kontroll.

Det er hardt å være hund...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar